onsdag den 28. januar 2009

Om forsvundne opskrifter og madkompromiser

For et par uger siden havnede jeg i en snak om hvad man kunne bage uden gær - hvis det skal være lidt mere solidt end kage :-D
Og starks kom jeg i tanke om de mest fantastiske kartoffel-scones med oliven og rosmarin jeg bagte engang. Men så var der lige det der med at finde opskriften - jeg har ledt og ledt - men jeg kan ikke finde den.
Jeg er næsten overbevist om at det var som tilbehør til en eller anden ret jeg lavede. Jeg ved det var mens vi boede i dette hus og jeg ved det var fra en kogebog eller et blad - ikke fra nettet. Men lige gyldigt hvor meget jeg har søgt er og bliver opskriften pist borte...

I stedet har jeg så forsøgt mig med en rekonstruktion - bla.a ved hjælp af denne tyske opskrift (ikke at jeg kan tysk, meeeeen...)
Nå men jeg gik i gang med at koge kartofler og finde ingredienser frem - og mens kartoflerne kogte fik jeg lagt en del af det bjerg af vasketøj der er hobet sig op sammen.
Da kartoflerne var kogt gik jeg så i gang med forsøget...
Ca. 32 stk.
Ingredienser
500 g kartofler, mosede
500 g hvedemel
6 spsk bagepulver
2 tsk salt
75 g smør
1 dl letmælk
3 æg - sammenpiskede
1 håndfuld hakket rosmarin
2 håndfuld hakkede oliven
Fremgangsmåde
1. Bland de mosede kartofler med mel, bagepulver og salt.
2. Smelt smørret og hæld mælken heri.
3. Tilsæt smør og mælk, de sammenpiskede æg og de øvrige ingredienser.
4. Ælt dejen hurtig sammen.
5. Del dejen, som er lidt klistret, i 4 stykker.
6. Flad hver af dejstykkerne ud til en tyk pandekage på et par cm i tykkelsen.
7. Skær derefter hver af pandekagerne ud i 4 trekanter (16 i alt).
8. Bages ved 225 ° C i 10 - 15 min.
Og mens scones'ene var i ovnen kunne jeg passende folde endnu mere vasketøj *suk* og fikse aftensmaden...
Og så var jeg dum nok til at spørge ungerne hvad de ville have at spise - så her er kompromiset: Toast-burger!
Selv besluttede jeg mig for at hapse en rest tomatsuppe med friskbagte kartoffelscones til - og manden ... han er for en gang skyld ikke hjemme...

0 kommentarer:

Send en kommentar