lørdag den 17. januar 2009

Om simre mad

A bite of heaven!

Jeg er i køkkenskriver humør i disse dage - det synes som om de eneste tidspunkter jeg rigtig kan få rystet vintertristheden af er når jeg står i køkkenet.
Og fornøjelsen er bestemt ikke blevet mindre efter vi har fået et nyt køkken! Så jeg koger, braser, steger, sylter og bager så det er en lyst.

Og jeg benytter mig af wekendens ekstra tid til at sætte nogen af de retter over der skal stå og simre i timevis. Duften breder sig i huset - og jeg bemærker at alle slår en ekstra tur forbi køkkenet - bare for liiige at dufte og måske smage lidt (vi smager til, siger drengene...).

Og disse opskrifter - som kødsaucen jeg lavede i dag - tilberedes i rigelige mængder. Så fryseren også kan fyldes og der kan fiskes himmerigs mundfulde op på en fortravlet og kedelig grå hverdag.

ITALIENSK KØDSAUCE A LA ANDEDAM...
Ingredienser:
500g hakket oksekød (helst 10-12%)
3 løg
3 fed hvidløg
2-3 røde peberfrugter (andre farver kan også anvendes)
250 g champignon
3 gulerødder (revet)
3 stængler bladselleri (revet)
1 dåse tomatpure
2 dåser flåede tomater (helst hakkede)
2 dl tør rødvin (alternativt vand)
4 spiseskeer olivenolie
Hakkede blandede krydderurter (f.eks oregano, rosmarin, basilikum, korriander etc)
Salt
Peber
Paprika

Kom først olivenolien ned i en gryde. Varm den let op, og svits hvidløg og løg i den til de får en gyldne farve. Tilsæt det hakkede oksekød og brun det. Herefter blandes gulerødder og bladselleri i og rødvinen tilsættes.
Tilsæt de hakkede krydderurter og derefter de flåede tomater og tomatpuré.
Peberfrugterne og champignonerne skæres ud i strimler og tilsættes.
Kryd med salt, peber og paprika.

Retten skal ny stå og simre under låg gerne i 6 timer! Man kan nøjes med 1½-2 timer, hvis man er uder tidspres.
I Italien ville man have kogt den i minimum 6 timer. Det er primært fordi man skal have smagstofferne til at udvikle sig optimalt.

Tip: Det kan anbefales at skære alle grøntsagerne ud, inden man går i gang med alt det andet. Det letter arbejdsprocessen betydeligt, og får det nærmest til at ligne et tv-køkken.

0 kommentarer:

Send en kommentar