tirsdag den 27. januar 2009

Om kolde tal og varm tomatsuppe

Jeg fryser, jeg er snottet og her er pisse koldt. Jeg har nu været syg i noget der minder om en uge - og har ignoreret det stort set lige så længe i årsregnskabets hellige navn.
Så mens jeg sidder og kæmper med regnskabstallene drømmer jeg om aftenens tomatsuppe. Med den skal jeg nok få varmen.

1 kg modne tomater (eller flåede tomater - hvilket nok er at foretrække smagsmæssigt her uden for sæson)
100 g bacon
2 løg
olivenolie
2-3 fed hvidløg
1 stor kviste timian
1 lille bundt merian
½ l vand
4 skiver tern brød

Snit løgene fint og sauter dem i en gryde med olie, tilsæt hvidløg,så tomater i store tern, timian, merian og til sidst vand. Lad suppen simre i 30 min. under låg. Smag til med salt og peber. Skær bacon i små tern og steg dem på en pande. Hæld fedtstoffet fra, tilsæt brødterningerne og rist dem gyldne.
Server suppen knaldvarm med de ristede bacon- og brødtern.

0 kommentarer:

Send en kommentar