fredag den 20. marts 2009

Om syndige italiensk fristelser

Jeg skylder vist en opskrift på de super nemme og meget lækre biscotti, som jeg bagte i går. Og ja - den er arvet fra en god veninde :-)

250 g mel
250 g sukker
2 æg
1 æggeblomme
150 g hele mandler
½ tsk bagepulver
2 spsk vanillesukker
15 dråber mandelessens (kan udelades)

Sæt ovnen på 180 grader. Bland alle ingredienserne i en skål. Mandlerne skal ikke hakkes. Ælt dejen med hænderne, den skal kunne hænge sammen, men være ret klistret.

Tril dejen til stænger på ca 25 x 4 cm. Læg stængerne på en bageplade og bag dem midt i ovenen i 20 minutter.

Tag dem ud af ovnen og skær dem ud til fingertykke småkager med det samme. Kniven skal være meget skarp, ellers smuldre kagerne for let. Når kagerne er kølet af, er de sprøde og lidt seje, men ikke stenhårde. Hvis man ønsker dem stenhårde , kan man dæmpe varmen lidt og bage de udskårne biscotti i yderligere 10-15 minutter - eller til de har fået den ønskede hårdhed.

Kommentar:
Jeg synes nogle gange, at dejen bliver lige rigelig klistret, når jeg følger denne opskrift slavisk. Bagetiden er også meget afhængig af ovnens størrelse, så hold øje med dem efter et kvarters tid.

Jeg plejer også at lave en variant med hasselnødder i stedet for mandler, og så tilsætte et par skefulde kakao og saft og yderste skal af to økologiske appelsiner. Den smager lidt mere julet, men jeg er nu året rundt stor fan af kombinationen af kakao og nødder, især når de som i dette tilfælde kan dyppes i kaffe!

0 kommentarer:

Send en kommentar