torsdag den 2. april 2009

Om våde bukser, skolefest og and på afveje.

I dag holder jeg fri sammen med Yngste (aka Anden) - jeg har en del dage jeg skal have brugt inden jeg starter på det nye job :-D
Der er skolefest på de stores skole i aften - uden søskende - så han trænger til lidt særbehandling.

Før der for alvor var tid til hygge skulle der dog startes op på projekt vasketøj. Og det gik også forrygende (Anden er sej til at sorterer) lige til maskinen skulle startes - så påstod bæstet sgu at der var lukket for vandet.
Vel er der ej!

Først forsøgte jeg mig med vold, så med mere vold vha. en hammer og til sidst skruede jeg skidtet fra vandhanen.
Jeg kunne hermed konstaterer at der ER vand - og at vandhanen IKKE er lukket. Puh, hvor blev jeg våd!
Lige nu har jeg ladet vaskemaskine være vaskemaskine - og så må jeg se hvad jeg kan hitte på senere.

Anden og jeg har været ude og handle - og vi har kørt en dejlig solskinstur. Undervejs måtte vi dog vige for en anden and. Den fandt det passende at holde siesta midt på vejen. Til stor foragelse for min And :-)

Og skolefesten - den er et kapitel for sig selv. Temaet følger det emne de har arbejdet med de sidste knap fem uger: Igen og Igen - om kredsløb og årstider.
Drengene er med i noget skuespil/dans/opvisningshalløj, hvor de er på hver deres 'årstid'. Således skal K1 gerne måde op i hvidt tøj og skibriller og K2 i grønt tøj.
Helt ærligt - hvor mange har lige et sæt hvidt tøj til en dreng i 0. klasse :-P
Og grønne bukser har vi også en del bøvl med - vi har dog fundet et par armygrønne - men jeg ved ikke hvor meget forår der er over det ;-)

Også er der jo det med maden. Den skal jo også gerne være i tema. Jeg har dog opgivet - og nuppet noget der kan være lidt derhenad: Pizzasnegle og lakseroulade.
Velbekom!

Pizzasnegle
10 g gær (1/5 pk.)
1¼ dl lunkent vand
½ tsk groft salt
1 spsk vindruekerneolie
200 g pizzamel (ca. 3 3/4 dl)
En rest kødsovs
200 g revet ost

Bagetid: Ca. 15 min. ved 200º.
Dej: Rør gæren ud i vand. Tilsæt salt, olie og mel (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med fx et låg, og lad dejen hæve et lunt sted i ca. 40 min.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Rul dejen ud til en plade (ca. 35 x 35 cm.) på et meldrysset bord. Smør kødsovsen på dejpladen og drys ca. 175 g af osten ovenpå. Rul dejen sammen som en roulade og skær den i 16 skiver. Læg sneglene på en plade med bagepapir og tryk dem let. Drys resten af osten over. Lad pizzasneglene efterhæve i ca. 20 min. Bag dem øverst i ovnen. Server dem lune.

Lakseroulade:

Jeg brugte samme dej som til pizzasnegle...
200 g røget laks
1 portion aspargespuré (jeg har i fryseren, dog uden piskefløde...)

Læg først laksen ud på den udrullede dej. Smør dernæst asparges puréen over og rul den sammen, som en roulade.
Pensl med lidt mælk.
Læg nu rouladen på bagepapir og bag den i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 30 minutter.
Tag rouladen ud af ovnen og skær i skiver.
Server med tomatsalat.

Asparges-puré (2 port.)
2 forårsløg
200 g friske grønne asparges
1 tsk. smør
1 spsk. olie
½ dl grønsagsbouillon
1 dl piskefløde
salt og peber

Rens og hak forårsløg og asparges.
Opvarm smør og olie i en gryde og svits grønsagerne heri et par minutter.
Tilsæt bouillon og fløde og lad grønsagerne koge møre under låg, ca. 10 minutter.
Tag grønsagerne op af gryden, og lad væsken koge ind til den får en tykkere konsistens.
Blend grønsagerne til en fin puré og bland den i flødeblandingen.
Lad puréen koge ca. 5 minutter og smag den til med salt og peber.
Gnid evt. puréen igennem en si inden servering.

0 kommentarer:

Send en kommentar