lørdag den 18. april 2009

Om bagværk

Jeg er gået i bagemode - i går blev det til grovburgerboller, pizzasnegle og pølsehorn. Det lyder mere flittigt end det var - for jeg brugte samme dej til hele skidtet. På den måde fik jeg fikset både burgerboller til aftenens måltid og pizzasnegle + pølsehorn til dagens Legoland-trip.

Og nu jeg var i gang satte jeg lige en kødsovs til at simre mens jeg grillede hakkebøfferne - så var der nem mad til efter dagens trip.

Nu aftensmaden var nem i dag brugte jeg i stedet tiden efter hjemkomsten til at genskabe den chokoladekage jeg sjattede mig frem til den anden dag - det lykkedes ikke helt. Og så har jeg sat grovbrød til at koldhæve - så er morgendagens morgenmåltid også næsten klar. Hyggeligt!

Grov burgerboller:
3 dl lunkent vand
25 g gær
1 tsk salt
1 spk olie
100 g rugmel
150 g hvedeklid
Ca. 250 g hvedemel
Lidt mælk til pensling
Evt : Sesamfrø

Opløs gær og salt i vandet. Tilsæt olie og mel, men ikke al melet.
Ælt dejen og lad den hæve i ½-1 time. Ælt djen igennem og del den i 6 stykker som rulles til en bolle der trykkes flad til den er 1 cm tyk. De hæver på pladen i ½ time og bages midt i en forvarmet ovn ved 200 grader i 15-18 min.

Grov brød
15 g gær
6 dl vand
2 tsk salt
1 spsk olie
200 g knækkede hvedekerner
100 g rugmel
100 g speltmel
50 g femkornsblanding
Ca. 350 g hvedemel

Opløs gær i 3 dl vand. Kog hvedekerner i 3 dl vand i et par minutter - køl.
Bland alle ingredienser. Hæv en time. Ælt . Sæt til at hæve i køleskabet.

0 kommentarer:

Send en kommentar