fredag den 11. september 2009

Om min kusines kryddersnaps a la køkkenskuffe...

Dild og citronmelisse - trækker 3 dage, og hviler i 2 måneder.

Fransk estragon - lad de friske estragonblade tørre et par dage, og læg dem derefter i vodkaen en uge. Filtrer essen­sen, og fortynd til den ønskede smag og styrke er nået.

Enebær - brug kun de blå. De pluk­kes og pustes eller slås rene for smådyr og andre plan­tedele.
Hvis bærrene mases i en morter, kan udtrækket laves hurtigere (en uge) på et lunt sted. Der kan laves flere udtræk på enebær, men det bliver naturligvis svagere og svagere.

For dem med mange krydderier
2 flasker vodka
4 store lakridsrødder
4 kanelstænger
4 stjerneanis
1 lille stykke tørret ingefær
10 nelliker

Hæld den ene flaske snaps/vodka på lakridsrødderne så de er dækket i et glas - del evt. lakridsrødderne.
Fordel stjerneanis, nelliker, kanel og ingefær i hvert sit glas og dæk ingredienserne med snaps/vodka.
Stil alle snapsene i et skab og glem alt om dem i min. 6 måneder. Herefter filtreres de.
De forskellige glas blandes nu efter behag. Bliver smagen for koncentreret kommer du bare mere snaps/vodka på
Vinder efter sigende meget ved at ligge.

Den nemme metode
Kom alle ingredienserne i et stort glas og hæld de 2 flasker over og lad det stå som anført ovenfor, filtrer og fortynd efter behag.

Vanilie/kanel, anis, havtorn, perikum, paradisæble og tranebær/muskat/kardemomme giver også gode resultater ... mener jeg at huske fra diverse julefrokoster...

4 kommentarer:

Simon Amby sagde ...

Tak! Nu er det jo ved at være tid til julesnaps, så den var måske mere relevant.

men havtorn? perikum!? What!? :D

Anden sagde ...

Du kunne jo vælge en af de andre typer...
Vi er nogen, som godt kan finde ud af at slå op i en botanik-bog - og begge typer er virkelig anbefalelses værdige!

Simon Amby sagde ...

Uha, der er jeg tabt. Ind med skeer og ned i glasset :P

Christian Kjær sagde ...

Der findes nu ikke noget som en god kryddersnaps her op til julen. det er bare at slå op i den store botanikbog og så prøve sig frem :)
Jeg nyder selv min pilesnaps, og min slåensnaps i juletiden. De skal dog helst begge være fra sidste år - ellers er de for unge til at drikke.

Send en kommentar